Профилактика и обслужване на климатични системи
За съжаление при посещение за сервиз и ремонт на климатици все по-често чуваме от клиентите по повод на извършваните профилактики:
"Дойдоха едни, погледнаха климатика, казаха всичко е ОК, взеха 50лв и си тръгнаха"
За съжаление такова некоректно отношение неминуемо води до проблем на климатика в бъдеще. Тук ще посочим какво представлява профилактиката, колко често се прави и защо е важна за работата на климатика.
Както всяка друга техника, климатика също има нужда от периодична поддръжка. Доброто обслужване удължава живота на уреда и гарантира работата му в нормите, зададени от производителя. Във всички описания и инструкции за експлоатация се съдържат предупреждения за необходимостта от почистване не само на въздушните филтри, но и на системата като цяло. Тук трябва да отбележим, че почистване на филтрите НЕ Е профилактика. Почистването на въздушните (прахови) филтри се прави от клиента, като се препоръчва да се прави веднъж месечно. В някои упътвания пише два пъти в месеца, но това не е реалистично да го очакваме, затова ще сме благодарни, ако отделите на климатика си 5 минути поне веднъж в месеца. Чистите от прах филтри ще допринесат за нормалната работа на климатика и за качеството на въздуха в помещението. Не случайно преди посещение за сервиз питаме клиентите си дали са изчистили праховите филтри. Много повреди и не справяне със зададената температура се дължат именнно на това. Поддържайте климатика си чист и настроен на разумна температура. С това се изчерпват вашите ангажименти. Цялата останала поддръжка е предмет на Профилактиката.
В зависимост от вида и предназначението на климатизираното помещение тя може да бъде веднъж, два пъти годишно, или по-често.В най-общия случай за домашни помещения, профилактиката се прави веднъж годишно, затова и някъде се нарича годишно обслужване.
Уважаеми клиенти, без значение по какъв повод четете тази страница, при профилактика на климатика, моля изисквайте и съблюдавайте спазването и извършването на следните дейности:
-Проверка и почистване на въздушните филтри . Вече ги споменахме, но в случай че сте пропуснали да го направите саморъчно.
-Визуален оглед на системата. За механични счупвания и деформации. Преглед и тест на дистанционното управление.
-Получаване на информация от клиента за наблюдавани аномалии в работата през годината, или конкретни оплаквания.
-Проверка на електрозахранването - има ли ток на утечка, заземено ли е, има ли отклонение в подаваното електричество
-Проверка не електронното управление и въздушните датчици - дали електрониката подава коректно команди и управлява ли компресора и електромоторите при промяна на зададените стойности от Д.У.
-Обща механична проверка на вентилационната част и отвеждането на конденза
-Проверка и почистване на въздушния кондензатор (топлообменик) на външното и на вътрешното тяло.
-Проверка на работните параметри - ток, налягане, изходяща температура и др.
-Проверка и при необходимост преправяне изолацията по тръбното трасе.
-Попълване на протокол, а в случай че климатика е гаранционен - попълване и валидиране на гаранционната карта.